

DOCUMENTAIRE LATEN MAKEN.
Bij TIEN. houden we van goede verhalen. Het is de droom van menig cameraman, editor en filmmaker om een mooi verhaal te vangen in beeld. Een documentaire maakt het mogelijk om zowel de boodschap als het gevoel vast te leggen.

Documentaires door TIEN.
Bij TIEN. Maken we verschillende documentaires. Van korte mini-docu’s voor Horizon tot langere documentaires over Excelsior voor Fox Sports (nu: ESPN). Een documentaire is een uitgebreide reportage, waarin je de kijker jouw verhaal vertelt én het gevoel van jouw bedrijf meegeeft, maar daar is tijd voor nodig én lef.
Een docu maken voor jouw bedrijf.
Het onderscheidende vermogen van een docu zit in het verhaal. In plaats van vertellen wat jouw organisatie doet, laat je het zien. Dat maakt filmen een arbeidsintensief proces: je neemt de tijd om met de camera alledaagse zaken te registreren. En omdat het een niet-geregisseerde weergave van de realiteit is, levert dit unieke resultaten op.
Uniek resultaat.
Voor de documentaire over Excelsior Rotterdam hadden wij de afspraak dat we een seizoen lang overal mochten filmen. In het begin was hier twijfel over: kon je echt wel alles laten zien in het belang van een docu? Daarnaast moesten spelers en technische staf er aan wennen om zichzelf te blijven met de camera in de buurt.
Met grote regelmaat stond Max met zijn camera tussen de spelers op het voetbalveld, midden in de kleedkamer of in de trainerskamer tijdens gesprekken met spelers. Het ongescript filmen van gebeurtenissen leverde een uniek kijkje achter de schermen bij een voetbalclub: een cadeau voor elke voetballiefhebber.
EEN MINI DOCU LAAT HET VERHAAL VAN JOUW BEDRIJF TOT LEVEN KOMEN.

Een documentaire of mini-docu.
Dit Excelsior-verhaal is een goed voorbeeld van een lange documentaire, waarin je het verhaal van jouw bedrijf in 20-45 minuten vertelt. Een lange documentaire is perfect als jouw doelgroep het verhaal kent en nieuwsgierig is naar wat er achter de schermen gebeurt.
Maar er zijn meer documentairestijlen; zo is een korte versie van circa tien minuten een uniek middel om jouw bedrijf in beeld te brengen bij potentiële klanten die het verhaal nog niet kennen. Voor Horizon produceert TIEN. verschillende korte documentaires, waarin de verhalen van jongeren de hoofdrol spelen. Door deze verhalen vast te leggen in documentairestijl, is het mogelijk om te laten zien wat Horizon doet, zonder het gevoel en de spontaniteit te verliezen.
Om rekening mee te houden.
Of je nu voor een lange of korte documentaire kiest, beide vormen kosten tijd. Je maakt een verhaal op basis van een tijdsinvestering; om het juiste moment te vangen, draaien we meer beelden dan uiteindelijk gebruikt worden.
Mensen moeten wennen aan de camera om zich heen en die tijd geven we ze graag. Spontaniteit is immers de sleutel tot succes!
De verhaallijn kun je vooraf uitzetten, maar het de beelden zijn afhankelijk van wat de cameraman filmt op de momenten dat hij er is. Hierdoor kan het verhaal veranderen, maar krijg jij wel het mooiste resultaat voor jouw documentaire.

Vertel mij meer.
Wil je meer weten? Vul je gegevens in, dan nemen wij contact met je op. Of plan direct een afspraak in!