fbpx
TIEN.communicatiepakket - 16 maart 2020

Vijf kansen op gebied van communicatie in tijden van coronacrisis

by Tien Producties

Misschien zit je nu wel op de bank dit verhaal te lezen, omdat je thuis moet werken. Ja, we merken allemaal de gevolgen van het Coronavirus. Kinderen blijven thuis, fitnesscentra en restaurants zijn gesloten. Voor veel bedrijven en organisaties is het een onzekere tijd. Maar biedt deze periode ook mogelijkheden? Hier zijn vijf kansen op gebied van communicatie om de coronacrisis in je voordeel te benutten.

Houd je werknemers betrokken

Wel of niet thuiswerken? En hoe ga ik dat communiceren met mijn werknemers? Het zijn vragen waarmee bedrijven en organisaties de afgelopen dagen hebben geworsteld. Dan kun je natuurlijk met een suf mailtje alle maatregelen mededelen, maar er zijn ook kansen om het nét even wat anders aan te pakken en positief op te vallen.

De periode die aanbreekt kun je aangrijpen om eens op een andere manier te communiceren dan je altijd hebt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een animatie waarin alle maatregelen worden uitgelegd. Via een persoonlijke video kan de boodschap veel effectiever overkomen. Het is niet alleen een creatieve manier van communiceren, je laat daarmee ook de betrokkenheid met je personeel zien.

Laat zien dat je het aankunt

Ook naar buiten toe is het mogelijk de maatregelen die binnen een bedrijf of organisatie worden getroffen op een leuke manier te communiceren. Laat zien dat jullie klaar zijn voor de aankomende periode! Je zit niet bij de pakken neer, maar weet als bedrijf of organisatie een positieve draai te geven aan de crisis.

Maak bijvoorbeeld een wekelijks journaal waarmee je de klant op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf of organisatie. Je laat daarmee op een dynamische manier zien deze crisis aan te kunnen.


Wissel van medium 

Doordat je minder fysieke afspraken hebt, zit de telefoon waarschijnlijk vastgelijmd aan je linker- of rechteroor. Maar in plaats van whats app met klanten of bellen, kan je ook andere content verspreiden. Had je een evenement met sprekers gepland staan voor je klanten en kan deze niet doorgaan? Bel je sprekers niet af, maar neem bijvoorbeeld een podcast op. Misschien kun je er zelfs een digitaal magazine van maken. Zo krijgen je bezoekers alsnog de kans alle sprekers te horen. 

Tijd voor je corporate communicatie 

Heb je nog klusjes die al maandenlang op de plank blijven liggen? Minder drukte op de werkvloer betekent ook dat nu het moment is om wat meer tijd en aandacht te besteden aan andere werkzaamheden. Misschien heeft je website al tijden een opknapbeurt nodig. Of heb je nog steeds een andere vormgeving voor je nieuwsbrief op de planning staan.

Dan is dit de uitgelezen kans je corporate communicatie eens goed onder de loep te nemen. Zo ben je straks weer helemaal klaar voor het aanbreken van drukkere tijden. Wees creatief en val in je online communicatie op met het gebruik van video, podcast of tekst. Maar het kan ook beginnen bij kleine veranderingen zoals een bewegend gifje onder je mail. 

Investeer in je eigen ontwikkeling

Zit je nou al dagen thuis, maar heb je Netflix inmiddels wel uitgespeeld? Dan zijn er nog genoeg manieren je tijd goed te benutten. Zo heeft Frankwatching een lijst met 25 podcasts op gebied van marketing, social media en persoonlijke ontwikkeling samengesteld: https://www.frankwatching.com/archive/2019/07/09/podcasts-digital-marketing-social-media-persoonlijke-ontwikkeling/. Je weet niet alleen de tijd te doden, het is ook nog eens erg leuk en leerzaam. Het geeft je nieuwe inzichten en ideeën die je meteen kunt toepassen binnen je bedrijf. 

Wil je nou meer informatie over hoe je deze kansen het beste kunt benutten? Boek een gratis spreekuur voor bedrijven.
Mail naar etienne@tienproducties.nl

En oja, geen zorgen, dat spreekuur kan in deze tijd natuurlijk ook digitaal.