fbpx

De marketing funnel

Stop je doelgroep in een tunnel, zorg bij jezelf voor tunnelvisie en krijg meer klanten. Huh? De marketing funnel brengt structuur aan op de weg die een klant bewandelt. Ze maken kennis, krijgen interesse, laten gegevens achter om uiteindelijk tot een aankoop over te gaan. We leggen het je uit aan de hand van onze eigen tunnelvisie.

1. Naamsbekendheid

Deze zag je aankomen. De marketing funnel begint bij het kennismaken en in aanraking komen met jouw bedrijf. Maar, hoe doe je dit? Waar kom jij in contact met nieuwe potentiële klanten? Waarschijnlijk moet je hier al iets langer over nadenken. Valt best een beetje tegen hé. Dat geldt voor ons, Tien Producties ook. Wij komen in contact door middel van SEO, Facebook advertising, shared content en mond op mond reclame. Vooral video scoort goed in deze fase.

 

Voor Rick

2. Interesse 

In de tweede fase van de marketingfunnel wek je de interesse van de doelgroep. Je laat zien dat je expert bent op jouw vakgebied. Wij doen dit door middel van blogs, magazines en alles wat we hier om heen doen. Het enige wat hier belangrijks is, is laten zien wat je doet. “Don’t tell them, show them”, roept onze cameraman dagelijks. Het probleem van de tweede fase is dat hier de prioriteit niet ligt. Het is druk, dus wat slaan we over? Precies, eigen communicatie. Lees hier meer over video en de marketing funnel.

 

 

 

 

Het is tijd voor een break! Kijk even naar deze video om vervolgens weer door te gaan. 

Je weet nu wat we doen en leest verder. Welkom in fase 3 van onze marketing funnel!


3. Leads

Het ophalen van een e-mailadres, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het opnemen van contact. De potentiële klant is geïnteresseerd geraakt. Het is nu belangrijk om de juiste manier te vinden en structureel terug te komen bij de doelgroep. De button neem contact op komt vaak nog te vroeg in deze fase. Een call to action in de trend van: wil je meer weten over de marketing funnel? Download dan hier een whitepaper over video in combinatie met de marketing funnel. In de mail met de whitepaper zit de call to action: inschrijven voor de nieuwsbrief. Experimenteer met de toon van je teksten. Kijk wat het beste werkt. Dit noemt men in marketingtaal: A/B testing. Wij maken gebruik van Hellodialog voor geautomatiseerde mailing en een personal touch in onze e-mailmarketing campagnes. 


4. Sales 

Als het goed is wordt dit het makkelijkste stuk van de marketing funnel. Mits je de juiste tunnelvisie toepast. Je hoeft niet meer uit te leggen wat je doet, geen voordelen te benoemen en als je het echt heel erg goed hebt gedaan, dan mag je deze fase overslaan. De klanten komen naar je toe in plaats van jij naar hen. 


5. Loyalty 

In de intro is het al benoemd. De eerste 4 fases zijn niet het belangrijkst. Dat is namelijk fase nummer 5. De beste reclame is mond op mond reclame. Creëer ambassadeurs die het verhaal voor jou vertellen. Zo stromen de potentiële klanten je tunnel in. De enige manier om die ambassadeurs of brandfans te creëren is doen wat je ze in fase 2 (interesse) hebt laten zien. Je bent expert op jouw vakgebied en levert een waanzinnig product af. 

Wil je meer weten over de marketingfunnel en de groeikansen hiervan? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief en ontvang een whitepaper over de marketingfunnel in combinatie met video gratis! 

Door het formulier te versturen ga je akkoord met onze privacy policy.