TIEN.PODCAST

IS CLUBHOUSE DE NIEUWE VORM VAN PODCAST?

Geschreven op 23 februari 2021

Is de razendpopulaire app ‘Clubhouse’ de vervanger van de podcast? Of is het een nieuwe manier van radio luisteren? TIEN. zoekt uit hoe de app werkt, wat de voor- en nadelen van de app zijn ten opzichte van podcast en radio en wat we er mee kunnen in een business model.

Audio based platform.

Clubhouse is een audio based platform. Het is een nieuw social media platform, waar het draait om het gesprek aangaan met anderen. In de app kan je verschillende ‘rooms’ binnenstappen en live meeluisteren met de lopende gesprekken. Van gesprekken over het nieuws tot vakinhoudelijke sessies. Daarnaast heb je zelf ook de mogelijkheid om een room te starten en gesprekken te voeren. Hiermee kun je tevens sparen voor nieuwe uitnodigingen om andere mensen uit te nodigen voor de app.

 

Tijdens de gesprekken van anderen heb je de mogelijkheid om live mee te praten. Door je hand op te steken, geef je aan iets te willen zeggen. De host bepaald wie er mag meepraten. Tot 5.000 mensen kunnen meeluisteren met de gesprekken.

Clubhouse, podcast of radio luisteren?

In de app luister je live mee met gesprekken. Dat brengt ons bij het grootste nadeel ten opzichte van de podcast: Je kan de gesprekken niet terug luisteren. Nu we grotendeels thuis zitten, moet dat niet zo’n groot probleem zijn, maar als je net een meeting hebt tijdens een interessante discussie op Clubhouse of er zijn twee interessante gesprekken tegelijk, zal je toch echt moeten kiezen.

Daarnaast is de app op basis van uitnodiging: niet iedereen kan lid worden, je moet namelijk iemand kennen die jou persoonlijk uitnodigt voor de app. Dit maakt de app minder toegankelijk maar tegelijkertijd blijft de app ook “exclusief”, wat een kracht kan zijn. Je wilt immers het liefste het onbereikbare hebben.

Het grootste voordeel van Clubhouse ten opzichte van podcast of radio is het feit dat je mee kan doen in het gesprek. Als het onderwerp je interesseert en je wilt meedoen in de discussie, heb je de mogelijkheid om je hand op te steken. De beheerder van de room bepaald wie er mee mag praten.

Verdienmodellen en commerciële kansen.

Voor ondernemers misschien wel de belangrijkste vraag: kan je geld verdienen met Clubhouse? Zit er een businessmodel in? Ons advies: zeker! Het platform is nieuw, waardoor dit het perfecte moment is om in te stappen. Omdat iedereen net is begonnen met het gebruiken van de app, kun je samen met de andere early adapters vroeg instappen en ben je jouw concurrentie voor op het platform.

Daarnaast is het voor dienstverleners en kennisorganisaties een optimale manier om kennis en expertise te delen. Ga het gesprek aan met andere experts en professionals en pitch jouw dienst of idee. Met een interessant gesprek kun je tot wel 5.000 mensen bereiken.

Tot slot is Clubhouse zelf ook druk bezig met het ontwikkelen van een verdienmodel. Zo zijn ze bezig met testen welk verdienmodel het beste werkt, denk hierbij aan de mogelijkheid om fooi te geven aan de spreker, kaartverkoop voor speciale kamers en betaalde abonnementen voor de app. Hiermee komen er ook mogelijkheden om direct via de app geld te verdienen.

Al met al is Clubhouse niet hetzelfde als een podcast maken, maar vergelijkbaar is het wel. Het is een nieuw social media platform. Waar Youtube het basisplatform is voor muzikanten en Instagram voor fotografen, is Clubhouse het platform voor sprekers. Wat ons betreft is het niet de vervanger van de klassieke podcast, maar potentie heeft het nieuwe platform zeker!

Ik wil ook een account voor Clubhouse!

Overtuigd? Aanmelden voor de app werkt als volgt: je moet door een ander worden uitgenodigd voor de app, anders kom je er niet in. Als je lid bent geworden heb je twee uitnodigingen voor anderen. Door mee te praten in gesprekken en rooms te starten ontvang je extra uitnodigingen.

bekijk ook.