online content - 5 september 2018

Content maken – 6 basisstappen

by Tien Producties

Content! Content marketing, content creatie, Facebook, Instagram. Iedereen past het ondertussen bewust of onbewust toe. Maar hoe doe je dit? En waarom? Wat is voor jou de ideale manier? Goede content maken in 6 stappen? Welkom bij de 5 W’s en de H!

1. Wie

Het belangrijkste is om een goede basis neer te leggen. Voor wie doe je het en vooral waarom voor hen? Door de doelgroep te kiezen wordt het makkelijker om de communicatieboodschap en kanalen te kiezen voor je content. Zijn het mannen en vrouwen tussen de 55 en 70 jaar of de groep vrouwen tussen 20-34 met een HBO opleiding?

2. Wat

Wat ga ik vertellen? Niet hoe, waar en wanneer. Gewoon antwoord geven op de vraag: wat wil ik dat mijn klant bij blijft? Bijvoorbeeld: Ik wil dat de klanten van Eneco weten dat de stroom die Eneco levert groen is. Lekker een basic voorbeeld, but you get it right? Een valkuil die wij vaak tegenkomen is dat bedrijven niet één ding willen verhalen maar gelijk alles. Dus Eneco levert niet alleen groene stroom, maar ook batterijen om de stroom te bewaren, legt de zonnepanelen aan, heeft een goede aanbieding en oh ja…we zoeken nog personeel.

3. Waarom

Waarom zouden deze mensen dit moeten weten? Wat is de meerwaarde? Wat is jouw urge om te zenden? Bedenk je van te voren of de content echt boeiend genoeg is. Liever geen content dan slechte content. Als jouw Why van communiceren klopt, wordt het makkelijker om alles uit te leggen. Zie de volgende stap!

4. Hoe

Je weet nu voor wie je content gaat maken en wat je met de content gaat vertellen. Volgende stap? Het type content kiezen. Een blog, artikel, infographic, whitepaper, video, podcast, een quiz enz. De mogelijkheden zijn oneindig. Zorg ervoor dat je weet welk type content past bij de wie in stap 1. Millenials hebben liever video in het Engels, terwijl ouderen liever naar een stuk tekst in de krant kijken. Je hebt bij wie uitgezocht wat de ontvanger leuk vindt. Je gaat dus niet vertellen dat de energie van Eneco groen is. Dit doe je op een manier die past. Zodat het ook echt leuk is om dit te weten. 

5. Waar

Ik weet wat je denkt nu. Twitter, Facebook, Instagram, de website enz. Dat ga ik niet uitleggen. Iedereen die deze blog leest weet dit al. Er is echter nog een kanaal waar je minder snel aan denkt. Een online magazine. Alle bovengenoemde typen content kunnen terugkomen in een online magazine. Volledig vormgegeven in je huisstijl en de teksten in je eigen tone of voice. Dat moet het kanaal zijn voor je merk. De plek waar je doelgroep de waarde die jij hebt gecreëerd komt consumeren. Volledig ingericht op maat van de lezer. Moet dit? Nee. Is het uniek en anders dan alle andere? Ja. Meer lezen over online magazines doe je door hier te klikken.

6. Wanneer

De laatste stap gaat erom dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent. De content hè niet jij zelf. Precies daar wanneer de groep die je in de wie alinea hebt onderzocht je nodig heeft. Unox communiceert in de winter met de reclame’s over rookworsten, niet in de zomer. Een zonnescherm fabrikant zendt weer geen reclames uit in de winter.

Je kunt je content inrichten aan de hand van bovenstaande 6 stappen. Doorloop ze een voor een en neem er de tijd voor. Want je weet wat er gezegd wordt tegenwoordig. #contentisking 

Vind je deze blog interessant? Binnenkort komt ons online magazine de Paginamonologen uit. Laat je gegevens achter via onderstaand formulier en jij bent de eerste die het online magazine ontvangt.

Ontvang onze online magazines

Door het formulier te versturen ga je akkoord met onze privacy policy.