communicatiepakket - 22 november 2019

Casestudie: Een stijging van 93% in omzet

by Tien Producties

“We hebben een mooi bedrijf met een stabiele omzet. Maar we merken ook dat die omzet komt van onze vaste gasten en bezoekers. Het is lastig om mensen van buitenaf op ons landgoed te krijgen”, vertelde Peter Duivenvoorde aan #TeamTien. Peter, challenge accepted! 

De vraag van de klant

Landgoed en golfbaan Tespelduyn is een golfbaan, trouwlocatie en restaurant. De huidige klanten lopen weg met het bedrijf. Er is dus sprake van een solide basis. Het probleem voor Tespelduyn lag in de externe communicatie. Hoe krijgt landgoed Tespelduyn nieuwe golfers, aanstaande newlyweds die nog een huwelijkselocatie zoeken of liefhebbers van lekker eten naar Tespelduyn?

Wat hebben we precies gedaan?

Met het team gingen we zitten en werkten de marketing funnel uit in combinatie met een campagne. Vragen die we onszelf stelden: Hoe komen we aan een bredere naamsbekendheid? Hoe krijgen we die mensen op het landgoed? Dit hebben we voor het trouwen en golfen op het landgoed gedaan. Het golfvoorbeeld willen we wel weggeven ;).

Dit is er nodig

Om de naamsbekendheid te creëren die nodig is, zijn we gestart met een algemene video over golfen op Tespelduyn. Hierin wordt een beeld gegeven van de baan en horeca. Met de video is geadverteerd op een brede doelgroep in Leiden, Bollenstreek, Noord-Holland. De truc is om door te meten tot waar mensen de video kijken en op welke punten er uitgestapt wordt of actie ondernomen wordt. De mensen die de video aantrekkelijk vinden, zijn de nieuwe doelgroep!

Interesseren

Dus we hebben die doelgroep gemaakt van mensen met interesse voor Tespelduyn. Maar dan boeken ze nog geen starttijd en het levert Tespelduyn nog geen omzet op. We zetten nog een tussenstap in met blogs op verschillende thema’s. We meten, optimaliseren en vermijden clickbait. We willen kwaliteitsverhalen waar de de doelgroep blij van wordt. Dat meten we aan de hand van de leestijd en bounce rate.

“Uiteindelijk moeten die geintjes wat opleveren” – Peter Duivenvoorde

De eerste twee stappen zijn doorlopen. Het is nu tijd voor een lead of aankoop. De mensen die op de website zijn geweest hebben verschillende soorten call to actions gehad. De ene keer een video de andere keer een afbeelding. Verschillende teksten en beelden.

Hieronder zie je één van de call to actions. Lees verder onder de afbeelding.

Wat is het resultaat

Het doel van de eerste campagne was om extra greenfee’s te verkopen. Toen we de data terugkoppelden ging er een schok door ons pand aan de Leeuwenhoekstraat in Berkel en Rodenrijs heen. De omzet was ten opzichte van het jaar ervoor met 93% gestegen. We kunnen dus stellen dat die geintjes iets opgeleverd hebben. De campagne voor het trouwen loopt momenteel nog. Maar ook hier zijn de eerste resultaten hoopgevend.

Wil jij een gratis social media marketing analyse van je content? Laat dan hieronder je gegevens achter. TIEN. zal de analyse binnen 2 werkdagen uitvoeren. Het is geen vaste analyse zoals je die gewend bent. Onze marketeer kijkt door zijn bril kritisch naar je communicatie. 

De social scan