online content - 7 november 2018

3 communicatietips van Obama

by Tien Producties

Leren van Barack Obama. Yes we can! De voormalig president van Amerika was afgelopen week in Nederland bij Afas Live. Daar gaf hij een aantal mooie tips over communicatie.

Wij van Tien Producties zijn suckers for stories. We houden ervan om op zoek te gaan naar het verhaal achter iemand. Want dat zorgt ervoor dat een stuk tekst gaat leven. Obama is ook een fervent gebruiker van storytelling. “Wat mensen onderscheidt van andere levende wezens is dat we elkaar verhalen vertellen. Verandering is soms beangstigend en daarom zijn er goede verhalen nodig. Bijna al mijn speeches bevatten een geschiedenisles. Dit is waar we vandaan komen en dit is waar we naartoe gaan. Dan kunnen mensen zich er iets bij voorstellen.” aldus Obama.

Het verhaal van een 106-jarige
Toen Obama in 2008 werd verkozen tot president vertelde hij In Chicago het verhaal van Ann Nixon Cooper uit Atlanta. Als 106 jarige had zij de ontwikkeling van de Verenigingde States gezien. Ze werd geboren net na de afschaffing van de slavernij. Maar als zwarte vrouw had ze nog geen stemrecht door haar sexe en huidskleur. Aan de hand van deze vrouw verhaalt Obama de laatste 100 jaar in de geschiedenis. Hij maakt met dit verhaal zijn zege niet een ik verhaal, maar iets collectiefs. Hij praat bovendien over echte mensen en echte verhalen.

Lees hieronder verder

 

barack-obama-and-bo-1174375_1920

Een tweede voorbeeld van storytelling is te vinden rondom The Affordable Care Act oftewel Obamacare. Een van zijn grootste politieke projecten waardoor negen op de tien Amerikanen een zorgverzekering hadden. Om dit voor elkaar te krijgen gebruikt Obama storytelling. Feiten, verhalen en mensen die het belang van de campagne benadrukten. Zoals het verhaal van Emily Schlichting, die een zeldzame ziekte kreeg.  Hierdoor gaat het niet meer over het wat maar wie in de campagne.

 

Humor, humor en nog eens humor
De kracht van het verhaal is dus van belang volgens Obama. Net als humor.  “Humor helpt om de dingen in perspectief te blijven zien.” aldus Obama in Amsterdam. “Anders loop je het risico te denken dat het om jou draait. Maar het is het werk dat telt. Door om jezelf te lachen blijf je gericht op wat echt belangrijk is.”
Een mooi voorbeeld daarvan is de Slow Jam bij Jimmy Fallons Tonight Show. Hij deed dit acht maanden voordat hij afscheid nam als president.

 

 

Vertel het zoals het is

De laatste tip van Obama was eerlijkheid. “Effectieve communicatie begint met één ding: dat je gelooft wat je zegt. Dat je de tijd neemt om je af te vragen wat echt belangrijk is voor jou en dat zo eerlijk en helder mogelijk vertelt als je kunt.” Dus als je een gevoel wilt overbrengen over je bedrijf, vertel de waarheid. Maak het niet mooier dan het is, maar vertel het zoals het is. Blijf bij jezelf dan komt het altijd beter over.

Ontvang onze online magazines

Door het formulier te versturen ga je akkoord met onze privacy policy.